Najważniejsze elementy UX writingu. Sprawdź, czy je znasz!

UX
Najważniejsze elementy UX writingu. Sprawdź, czy je znasz!
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Nawet najbardziej imponujące i wyjątkowe aplikacje mobilne byłyby nic niewarte bez najwyższej jakości UX writingu. To on pomaga wprowadzić użytkowników w świat elektronicznego produktu, dlatego tak ważne jest zapoznanie się z najważniejszymi zasadami obowiązującymi w pracy UX writera.

O filarach dobrego UX writingu

Mimo że sama branża copywritingowa jest w Polsce uznawana za stosunkowo młodą i rozwijającą się, a już depcze jej po piętach kolejne uniwersum – UX writing, który związany jest z tworzeniem treści informacyjno-instruktażowych pod produkty mobilne. Twórcy treści UX to coraz bardziej rozpoznawalna grupa zawodowa i coraz więcej dużych korporacji poluje na dobrych autorów UX z profesjonalnym warsztatem i wiedzą.

Czym jest UX writing?

W projektowaniu chodzi o komunikację – jasną i prostą, a jednocześnie interesującą i spójną z filozofią marki. Bez względu na to, jaki produkt został zaprojektowany, zawsze powinniśmy pamiętać o tym, aby zaprojektować pod niego treść, którą rozumieć można jako pewnego rodzaju rozmowę między produktem, a jego użytkownikiem. Dokładniej, UX writing to praktyka projektowania słów, które ludzie widzą podczas interakcji z oprogramowaniem.

Tekściarze UX tworzą słowa, które czytamy lub słyszymy, podczas gdy używamy produktu cyfrowego. Pod tym szerokim pojęciem kryje się zarówno microcopy, czyli tworzenie etykiet przycisków, opcji menu czy komunikatów o błędach, jak i macrocopy, to znaczy komunikaty informacyjne, zaproszenia lub wyskakujące teksty na podstronach. UX writing ma 3 zasadnicze cele:

  • motywuje użytkownika do wejścia w interakcję z cyfrowym produktem;
  • instruuje użytkownika w procesie odbywania interakcji z produktem;
  • na bieżąco informuje użytkownika na temat tego jak działa produkt oraz jakie skutki będą mieć jego działania.

W UX writingu chodzi zatem o projektowanie jak najlepszych i pozytywnych wrażeń użytkownika w zetknięciu z produktem cyfrowym, tak aby zdobyć jego zaufanie, i aby chciał do niego wracać. Nie ma tak naprawdę znaczenia, jak wygląda interfejs, jeśli tekst, na który użytkownik natrafia, jest mylący, irytujący, dyskryminujący lub wprowadza potencjalnego klienta w błąd. Jakie są zatem najważniejsze zasady, których powinien przestrzegać UX writer?

  1. Pisanie do persony – tworząc treści UX bardzo ważne jest, aby wiedzieć, do kogo kierujemy nasze komunikaty. Inaczej powinniśmy formułować zdania, które mają trafić do ludzi młodych, inaczej te, które mają trafić do osób w średnim wieku. Pod uwagę należy wziąć także płeć, aspiracje danej grupy, jej motywacje czy cele. Koniecznie musimy wykazać wrażliwość i zastanowić się, czy stworzone przez nas opisy nie będą w żaden sposób obraźliwe lub dyskryminujące dla innych.
  2. Pisanie w sposób bezpośredni i osobowy – odnoszenie się do użytkownika per „Ty/Twoje”, a do produktu per „my/nasze” zapewnia klarowność przekazu i warto za każdym razem stosować to rozgraniczenie.
  3. Metoda „tone of voice” – zwracając się do użytkownika, warto zachowywać pozytywne, motywujące nastawienie, aby budzić jego ciekawość i śmiałość w interakcji z produktem. Jak w każdej sytuacji liczy się tu także odpowiednie wyczucie, przesadny optymizm i wychwalanie klienta po wykonaniu prostej operacji może przynieść odwrotny skutek.
  4. Informowanie użytkownika o celach interakcji – jest to jedna z zasad, którą warto pielęgnować, aby zapewnić klientowi odpowiedni poziom poczucia kontroli. Nie ma nic gorszego niż konieczność wykonywania niezrozumiałych działań lub trudność w znalezieniu konkretnych informacji i odpowiedzi. Aby użytkownik nam zaufał, na każdym etapie musi czuć, że wie, co w danej chwili się dzieje.
  5. Unikanie żargonu i skomplikowanej składni – częsta pułapka wynikająca z chęci podzielenia się swoją wiedzą ekspercką i znajomością tematu. To samo dotyczy przekombinowanych form zdaniowych, np. wielokrotnych zaprzeczeń. Tworząc treści UX musimy pamiętać, że służą one jedynie użytkownikowi i muszą być klarowne oraz dostosowane pod jego wiedzę i umiejętności.

Zdj. główne: Startaê Team/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak skutecznie chronić swoje znaki towarowe? Przewodnik dla przedsiębiorców
Jak skutecznie chronić swoje znaki towarowe? Przewodnik dla przedsiębiorców
Poznaj skuteczne metody ochrony znaków towarowych, które pomogą zabezpieczyć unikalność Twojej marki i przeciwdziałać naruszeniom. Dowiedz się, jak to zrobić, krok po kroku.
Tworzenie efektywnej strategii marketingowej poprzez optymalizację doświadczenia użytkownika
Tworzenie efektywnej strategii marketingowej poprzez optymalizację doświadczenia użytkownika
Odkryj, jak skutecznie połączyć strategię marketingową z optymalizacją doświadczenia użytkownika, by zwiększyć trafność i konwersje. Kluczem jest zrozumienie, jak Twoi klienci korzystają z Twojej strony.
Sztuka tworzenia angażujących relacji na żywo w mediach społecznościowych
Sztuka tworzenia angażujących relacji na żywo w mediach społecznościowych
Poznaj sekrety budowania silnych i angażujących relacji z odbiorcami na platformach mediów społecznościowych, dzięki którym zyskasz lojalnych obserwujących i zwiększysz zasięgi.
Ostatnie wpisy