Nawet najbardziej imponujące i wyjątkowe aplikacje mobilne byłyby nic niewarte bez najwyższej jakości UX writingu. To on pomaga wprowadzić użytkowników w świat elektronicznego produktu, dlatego tak ważne jest zapoznanie się z najważniejszymi zasadami obowiązującymi w pracy UX writera.
O filarach dobrego UX writingu
Mimo że sama branża copywritingowa jest w Polsce uznawana za stosunkowo młodą i rozwijającą się, a już depcze jej po piętach kolejne uniwersum – UX writing, który związany jest z tworzeniem treści informacyjno-instruktażowych pod produkty mobilne. Twórcy treści UX to coraz bardziej rozpoznawalna grupa zawodowa i coraz więcej dużych korporacji poluje na dobrych autorów UX z profesjonalnym warsztatem i wiedzą.
Czym jest UX writing?
W projektowaniu chodzi o komunikację – jasną i prostą, a jednocześnie interesującą i spójną z filozofią marki. Bez względu na to, jaki produkt został zaprojektowany, zawsze powinniśmy pamiętać o tym, aby zaprojektować pod niego treść, którą rozumieć można jako pewnego rodzaju rozmowę między produktem, a jego użytkownikiem. Dokładniej, UX writing to praktyka projektowania słów, które ludzie widzą podczas interakcji z oprogramowaniem.
Tekściarze UX tworzą słowa, które czytamy lub słyszymy, podczas gdy używamy produktu cyfrowego. Pod tym szerokim pojęciem kryje się zarówno microcopy, czyli tworzenie etykiet przycisków, opcji menu czy komunikatów o błędach, jak i macrocopy, to znaczy komunikaty informacyjne, zaproszenia lub wyskakujące teksty na podstronach. UX writing ma 3 zasadnicze cele:
motywuje użytkownika do wejścia w interakcję z cyfrowym produktem;
instruuje użytkownika w procesie odbywania interakcji z produktem;
na bieżąco informuje użytkownika na temat tego jak działa produkt oraz jakie skutki będą mieć jego działania.
W UX writingu chodzi zatem o projektowanie jak najlepszych i pozytywnych wrażeń użytkownika w zetknięciu z produktem cyfrowym, tak aby zdobyć jego zaufanie, i aby chciał do niego wracać. Nie ma tak naprawdę znaczenia, jak wygląda interfejs, jeśli tekst, na który użytkownik natrafia, jest mylący, irytujący, dyskryminujący lub wprowadza potencjalnego klienta w błąd. Jakie są zatem najważniejsze zasady, których powinien przestrzegać UX writer?
Pisanie do persony – tworząc treści UX bardzo ważne jest, aby wiedzieć, do kogo kierujemy nasze komunikaty. Inaczej powinniśmy formułować zdania, które mają trafić do ludzi młodych, inaczej te, które mają trafić do osób w średnim wieku. Pod uwagę należy wziąć także płeć, aspiracje danej grupy, jej motywacje czy cele. Koniecznie musimy wykazać wrażliwość i zastanowić się, czy stworzone przez nas opisy nie będą w żaden sposób obraźliwe lub dyskryminujące dla innych.
Pisanie w sposób bezpośredni i osobowy – odnoszenie się do użytkownika per „Ty/Twoje”, a do produktu per „my/nasze” zapewnia klarowność przekazu i warto za każdym razem stosować to rozgraniczenie.
Metoda „tone of voice” – zwracając się do użytkownika, warto zachowywać pozytywne, motywujące nastawienie, aby budzić jego ciekawość i śmiałość w interakcji z produktem. Jak w każdej sytuacji liczy się tu także odpowiednie wyczucie, przesadny optymizm i wychwalanie klienta po wykonaniu prostej operacji może przynieść odwrotny skutek.
Informowanie użytkownika o celach interakcji – jest to jedna z zasad, którą warto pielęgnować, aby zapewnić klientowi odpowiedni poziom poczucia kontroli. Nie ma nic gorszego niż konieczność wykonywania niezrozumiałych działań lub trudność w znalezieniu konkretnych informacji i odpowiedzi. Aby użytkownik nam zaufał, na każdym etapie musi czuć, że wie, co w danej chwili się dzieje.
Unikanie żargonu i skomplikowanej składni – częsta pułapka wynikająca z chęci podzielenia się swoją wiedzą ekspercką i znajomością tematu. To samo dotyczy przekombinowanych form zdaniowych, np. wielokrotnych zaprzeczeń. Tworząc treści UX musimy pamiętać, że służą one jedynie użytkownikowi i muszą być klarowne oraz dostosowane pod jego wiedzę i umiejętności.
Dowiedz się, jak skutecznie budować zaufanie klientów do sklepu internetowego. Zdobądź cenne wskazówki, strategie i praktyki, które pomogą Twojemu biznesowi zdobyć lojalnych klientów.
W tym artykule przyjrzymy się znaczeniu analizy danych w podejmowaniu strategicznych decyzji biznesowych i jakie korzyści może przynieść przedsiębiorstwu.