Zdobycie informacji o tym, skąd biorą się użytkownicy na danej stronie internetowej, jest bardzo ważne z wielu powodów. Przede wszystkim możemy się przekonać, czy podejmowane przez nas kroki dotyczące promocji są słuszne. Wiemy, czy przynoszą efekty. Wciąż podstawowym źródłem takiej analizy są raporty Google Analytics. Jak analizować ruch dzięki nim?
Dlaczego warto śledzić ruch na stronie?
W przypadku strony internetowej zliczanie i analizowanie ruchu jest trudniejsze, niż w przypadku social mediów, gdzie możemy w prosty sposób przekonać się o liczbie wejść i kliknięć. Śledzenie ruchu na stronie dzięki narzędziom analitycznym pozwala zorientować się, jak bardzo jest popularna i co jeszcze można zrobić, żeby zwiększyć zainteresowanie nią.
Co daje zwiększenie ruchu na stronie?
Można w tym przypadku mówić o dwóch podstawowych rodzajach korzyści. Przede wszystkim można liczyć na to, że zwiększą się dochody firmy. Należy mieć nadzieję, że na stronę przyciągnięci zostaną potencjalni klienci, zainteresowani oferowanymi produktami. Drugim rodzajem korzyści, które związane jest z większą ilością wejść, jest nadzieja na nawiązanie relacji z klientem, np. poprzez newsletter.
Czym jest Google Analytics?
Jest to narzędzie Google, które analizuje statystyki ruchu na stronie. Można też dzięki niemu interpretować zachowania użytkowników. Jego dużą zaletą jest to, że jest dostępny za darmo. Umożliwia pozyskiwanie kilku rodzajów raportów.
Raporty w czasie rzeczywistym – dotyczą ilości użytkowników znajdujących się na witrynie internetowej w danym momencie. Czego możemy się dowiedzieć? Jakie jest źródło wizyty, skąd pochodzi użytkownik i które podstrony odwiedza;
Odbiorcy – znajdziemy w nim pogłębione informacje dotyczące ruchu na stronie. Dowiemy się m.in. o odsłonach, długości trwania sesji, języku, wieku i płci użytkowników;
Pozyskiwanie – stąd czerpiemy informacje o źródłach ruchu.
Zachowanie – dowiemy się np. o ścieżkach przemieszczania się użytkowników po stronie;
Konwersje – pomoże ustalić m.in. przychody generowane przez stronę.
Raport ‘’Pozyskiwanie’’ – skąd bierze się ruch na stronie?
Uwzględnienie statystyk zawartych w kategorii ‘’Pozyskiwanie’’ może być bardzo ważne w perspektywie dalszego zarządzania stroną. Przede wszystkim należy omówić podstawowe kanały, poprzez które użytkownicy mogą trafić na naszą witrynę internetową.
Kanały ruchu
Direct – wejścia bezpośrednie, które będą naliczane po wpisaniu przez użytkownika adresu naszej strony lub posiadanie jej w zakładkach; uznaje się, że bezpośrednie wejścia wskazują na faktyczną siłę danej marki. Bardzo często to właśnie klienci trafiający na stronę poprzez kanał direct są najbardziej skłonni do zakupów,
Organic Search – wejścia na naszą stroną, które dokonują się poprzez kliknięcie niepłatnych wyników, które podawane są przez różne wyszukiwarki; można wyodrębnić też, z jakiej wyszukiwarki skorzystał użytkownik,
Referral – przekierowania na naszą stronę z linku umieszczonego na innych witrynach; wskazuje na popularność naszej strony, która wynika np. ze współpracy z blogerami czy influencerami,
Social – wejścia dzięki platformom social media; można wyodrębnić konkretne medium (np. Twitter, Facebook). Dzięki analizie takich wejść wiemy, jak bardzo skuteczne są nasze kampanie w mediach społecznościowych,
Paid Search – wejścia generowane przez płatne reklamy; możemy się zorientować, czy opłacane przez nas reklamy przynoszą zamierzone efekt.
Czego dowiemy się z raportu ‘’Pozyskiwanie’’? Dane z poszczególnych zakładek
Każda z zakładek zawiera nieco inny zestaw przydatnych dla analityka informacji. Do najważniejszych z nich należą:
‘’Kanały’’ – dowiadujemy się o tym, jak dużą część ruchu generują poszczególne z kanałów;
‘’Cały ruch’’ – dotyczy źródeł wejść na naszą stronę;
‘’Wszystkie odesłania’’ – dotyczy innych stron, z których korzystają osoby pojawiające się na naszej.
Zdjęcie główne artykułu: fot. WDnet / iStock / Getty Images Plus / Getty Images
Poznaj skuteczne strategie zarządzania w sektorze medycznym, które przyczynią się do osiągnięcia sukcesu. Odkryj niezbędne narzędzia, kluczowe umiejętności i najlepsze praktyki.
Od odkryj, jak design użytkownika (UX) może efektywnie napędzać Twój marketing, poprawiając wrażenia użytkowników i zwiększając zaangażowanie w Twojej firmie.