Jak analizować źródła ruchu w Google Analytics?

Analityka
Jak analizować źródła ruchu w Google Analytics?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Zdobycie informacji o tym, skąd biorą się użytkownicy na danej stronie internetowej, jest bardzo ważne z wielu powodów. Przede wszystkim możemy się przekonać, czy podejmowane przez nas kroki dotyczące promocji są słuszne. Wiemy, czy przynoszą efekty. Wciąż podstawowym źródłem takiej analizy są raporty Google Analytics. Jak analizować ruch dzięki nim? 

Dlaczego warto śledzić ruch na stronie?

W przypadku strony internetowej zliczanie i analizowanie ruchu jest trudniejsze, niż w przypadku social mediów, gdzie możemy w prosty sposób przekonać się o liczbie wejść i kliknięć. Śledzenie ruchu na stronie dzięki narzędziom analitycznym pozwala zorientować się, jak bardzo jest popularna i co jeszcze można zrobić, żeby zwiększyć zainteresowanie nią.

Co daje zwiększenie ruchu na stronie?

Można w tym przypadku mówić o dwóch podstawowych rodzajach korzyści. Przede wszystkim można liczyć na to, że zwiększą się dochody firmy. Należy mieć nadzieję, że na stronę przyciągnięci zostaną potencjalni klienci, zainteresowani oferowanymi produktami. Drugim rodzajem korzyści, które związane jest z większą ilością wejść, jest nadzieja na nawiązanie relacji z klientem, np. poprzez newsletter.

Pasek wyszukiwania w telefonie
(fot. Dilok Klaisataporn / EyeEm / EyeEm / Getty Images)

Czym jest Google Analytics?

Jest to narzędzie Google, które analizuje statystyki ruchu na stronie. Można też dzięki niemu interpretować zachowania użytkowników. Jego dużą zaletą jest to, że jest dostępny za darmo. Umożliwia pozyskiwanie kilku rodzajów raportów.

  • Raporty w czasie rzeczywistym – dotyczą ilości użytkowników znajdujących się na witrynie internetowej w danym momencie. Czego możemy się dowiedzieć? Jakie jest źródło wizyty, skąd pochodzi użytkownik i które podstrony odwiedza;
  • Odbiorcy – znajdziemy w nim pogłębione informacje dotyczące ruchu na stronie. Dowiemy się m.in. o odsłonach, długości trwania sesji, języku, wieku i płci użytkowników;
  • Pozyskiwanie – stąd czerpiemy informacje o źródłach ruchu.
  • Zachowanie – dowiemy się np. o ścieżkach przemieszczania się użytkowników po stronie;
  • Konwersje – pomoże ustalić m.in. przychody generowane przez stronę.

Raport ‘’Pozyskiwanie’’ – skąd bierze się ruch na stronie?

Uwzględnienie statystyk zawartych w kategorii ‘’Pozyskiwanie’’ może być bardzo ważne w perspektywie dalszego zarządzania stroną. Przede wszystkim należy omówić podstawowe kanały, poprzez które użytkownicy mogą trafić na naszą witrynę internetową.

Kanały ruchu

  • Direct – wejścia bezpośrednie, które będą naliczane po wpisaniu przez użytkownika adresu naszej strony lub posiadanie jej w zakładkach; uznaje się, że bezpośrednie wejścia wskazują na faktyczną siłę danej marki. Bardzo często to właśnie klienci trafiający na stronę poprzez kanał direct są najbardziej skłonni do zakupów,
  • Organic Search – wejścia na naszą stroną, które dokonują się poprzez kliknięcie niepłatnych wyników, które podawane są przez różne wyszukiwarki; można wyodrębnić też, z jakiej wyszukiwarki skorzystał użytkownik,
  • Referral – przekierowania na naszą stronę z linku umieszczonego na innych witrynach; wskazuje na popularność naszej strony, która wynika np. ze współpracy z blogerami czy influencerami,
  • Social – wejścia dzięki platformom social media; można wyodrębnić konkretne medium (np. Twitter, Facebook). Dzięki analizie takich wejść wiemy, jak bardzo skuteczne są nasze kampanie w mediach społecznościowych,
  • Paid Search – wejścia generowane przez płatne reklamy; możemy się zorientować, czy opłacane przez nas reklamy przynoszą zamierzone efekt.
Statystyki z Google Analytics na kartce
(fot. Bill Oxford / E+ / Getty Images)

Czego dowiemy się z raportu ‘’Pozyskiwanie’’? Dane z poszczególnych zakładek

Każda z zakładek zawiera nieco inny zestaw przydatnych dla analityka informacji. Do najważniejszych z nich należą:

  • ‘’Kanały’’  – dowiadujemy się o tym, jak dużą część ruchu generują poszczególne z kanałów;
  • ‘’Cały ruch’’ – dotyczy źródeł wejść na naszą stronę;
  • ‘’Wszystkie odesłania’’ – dotyczy innych stron, z których korzystają osoby pojawiające się na naszej.

Zdjęcie główne artykułu: fot. WDnet / iStock / Getty Images Plus / Getty Images

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak zacząć sprzedawać na WordPressie?
Jak zacząć sprzedawać na WordPressie?
WordPress, czyli nowoczesny system zarządzania treścią, może poszczycić się ogromną popularnością, dlatego coraz większa liczba przedsiębiorców postanawia rozpocząć sprzedaż za jego pośrednictwem.
Jak wykorzystać marketing afiliacyjny do budowy dochodowego biznesu online?
Jak wykorzystać marketing afiliacyjny do budowy dochodowego biznesu online?
Odkryj jak wdrożyć skuteczne strategie afiliacyjne, aby przekształcić swoją pasję w dochodowy biznes online. Przekonaj się, jak niewielkie stawki mogą przynosić wielkie zyski.
Znaczenie audytu WCAG dla stron internetowych: Dlaczego warto sprawdzić swoją dostępność?
Znaczenie audytu WCAG dla stron internetowych: Dlaczego warto sprawdzić swoją dostępność?
Audyt WCAG pozwala zapewnić równy dostęp do treści online dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich umiejętności i potrzeb.
Ostatnie wpisy